Sabar Itu Indah

Firman Allah S.W.T:

Ertinya: " Maka bersabarlah kamu dengan sabar yang baik"   
(Al-Ma'arij : 5)

Pernah terlintas ada ketikanya kamu tertanya-tanya di dalam hati, apakah keindahan yang terdapat pada sifat sabar?

Ia adalah keindahan jiwa yang tenang dan redha kepada Allah. Kita sebagai makhluk & khalifah di dunia ini tidak mampu untuk menolak apa yang telah ditentukanNya. Kita haruslah menjaga hati untuk menjadi sabar. tenang tanpa keluh kesah & kesedihan. Bersabar di atas dugaan & kejadian yang menimpa itu indah. Sabar harus dijadikan sebagai sandaran ketika kita ditimpa musibah. Ia merupakan senjata penting bagi manusia.

Sabar merupakan sifat manusia yang beerti menahan diri daripada perkara-perkara yang mungkar, yakni tidak disukai Allah S.W.T. Sabar di dalam melaksanakan perintah Allah, Sabar dalam meninggalkan larangan Allah & Sabar apabila ditimpa ujian & musibah..

Banyak nas yang memerintah kita untuk bersifat sabar. Di antaranya yang bermaksud:
"Hai orang-orang beriman, bersabarlah dan kuatkanlah kesabaranmu, dan tetaplah bersiap sedia (di perbatasan negerimu) dan bertaqwalah kepada Allah supaya kamu beruntung"
(Ali-Imran:200)

Di dalam Firman Allah S.W.T:
"Hanya disempurnakan kepada orang-orang sabar pahala mereka dengan tiada terhitung"
(Az-Zumar :10)
Berlipat ganda pahala akan diberikan kepada orang yang mengerjakan sesuatu dengan kebaikan dan meninggalkan kejahatan dengan penuh kesabaran. Orang yang paling baik akhlaknya ialah mereka yang memiliki sifat sabar serta dapat menahan sabar daripada marah. Keindahan sabar dapat dirasa sekiranya manusia melakukan ketaatan, menahan diri daripada melakukak perbuatan keji & mungkar.. InsyAllah..

Wallahua'alam..

Comments